pátek 3. června 2016

Shylock, Divadlo Na Jezerce (2016)

Začala jsem úplně špatně, a to návštěvou restaurace Na Jezerce. Přišla jsem do divadla moc brzy a nebylo se kam schovat před sychravým počasím. V restauraci neměli žádný (!) jiný předkrm než tatarák. I dala jsem si nenamíchaný tatarák, byl děsně mokrý, zřejmě z rozmrazeného masa a ten žloutek taky nic moc. Úplavici jsem dostala třetí den poté.

Představení jsem si užila ale náramně, cák o úplavici jsem ještě nevěděla. Malý zádrhel byl jen v tom, že jsem Shakespearovu hru Kupec benátský, která je ve hře Shylock zásadní, neznala. Ostuda, já vím. O přestávce jsem gůglila, ale nebyla jsem jediná. Nakonec bych zápletku pobrala i bez netu.

Skoro jednasedmdesátiletý famózní (a krásnej) Milan Kňažko se skvělou češtinou v monodramatu kanadského dramatika Marka Leirena Younga. Hra o současné přehnané politické korektnosti. Fiktivní příběh o stažení představení Kupce Benátského z programu divadelního festivalu. Důvodem je obvinění z antisemitismu. Kdo je antisemita? Shakespeare? Herec ztvárňující Shylocka?

Budeme víc a víc korektní a brát ohledy na všechny a na všechno, abychom se náhodou někoho nedotkli, aby někdo něco náhodou špatně nepochopil. Vymažeme, roztrháme, spálíme nebo přepíšeme, upravíme, přemalujeme narůžovo. Vymažeme z Kocoura Mikeše ošklivé pasáže o Cikánech. Sakra, to přece v knížce pro děti nemůže být. Sněhurka by neměla posluhovat trpaslíkům, to se zase naštvou feministky. Nebudeme mít na Staromáku vánoční strom, abychom neuráželi muslimy.

Bezva. To nás opravu čeká? Chceme to? Budeme se bránit?

P.S. Bloudičko, pět z pěti.



Žádné komentáře:

Okomentovat

O konturce