čtvrtek 1. srpna 2019

Óda na Fidorku

Výjimečně nemyslím tu sušenku, i když jednu dobu jsem na té modré s kokosem dost ujížděla, a v dobách nezřízené žravosti se tajně cpala i tou megasladkou zlatou. Pěju chválu na Fidorku skvěle veršující a komentující. Na Fidorku, která nemá vlastní blog, ale vášnivě píše komentáře. Na Fidorku, o které nikdo nic neví, na kterou není žádné spojení. Na Fidorku, která komentuje slovensky a oživuje mi vzpomínky na dětství, kdy slovenština byla jazykem, kterému všichni rozuměli, kdy v TV běžely slovenské seriály, inscenace a filmy. Né jako dneska, kdy je seriál Milenky předabovaný do češtiny, sice se hlavní hvězdy namluvily samy, ale i tak dílko připomíná spíš rakouskou telenovelu. A toho, kdo namluvil Lukáše Latiňáka, by měli pro výstrahu rovnou zastřelit.

Mým dětským idolem mužské krásy byl princ Bajaja, Ivan Palúch. Postupně jsem milovala aj Miška Dočolomanského, tenkrát se nevědělo, že je na kluky, Juraje Kukuru, a jak jsem byla mladá a blbá, nedocenila jsem charisma Štefana Kvietika. Nad ním teda nyju zpětně. A taky mám ráda Táňu Drexler, porotkyni ze StarDance, slovenskou tanečnici, která žije v Německu. A nejsem sama, protože i po těch veletočích, které ČT se soutěží provedla, si nedovolila Táňu vyměnit. Bych se přestala dívat.

Slovenčina je taká pôvabná a niektoré Slovenky sú veľmi očarujúce.
Fidorko díky.



P.S. Chtěla jsem dát na všechny odkazy, ale Blog.cz nefunguje.

58 komentářů:

  1. Je velká, převeliká škoda, že se svlovenská tvorba dabuje nebo slovenští jerci mluví česky. je to poznat i na jejich přízvuku a není to prostě ono. Proč by nemohl i v českém filmu nebo seriálu slovenský herec mluvit slovensky, vždyť i v životě jsme promíchaní všelijak. Pro mne bylo divné, že kdysi synova přítelkyně nerozuměla vůbec mým synovcům. Bratr od 15 let (vojenská škola) žije na Slovensku a pro mne je slovenština krásný lahodný a přívětivý jazyk. Čeština mi proti slovenštině přijde hodně tvrdá. Pamatuju na tzv, Kukurovy pondělky. Nevím proč, ale pondělky byly věnovány slovenské tvorbě. Kvitikov hlas mi znie v ušiach vo filme Červené víno.  Ach zase jsem se nechala unést. Tak zdravím komentátorku Fidorku.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Milá Marijko,
    taky je slovenština jediný cizí jazyk, kterýmu rozumím...
    I když občas mi musela Fidorka  něco přeložit.

    OdpovědětVymazat
  3. To, že je Fidorka jednička, už dávno vím. Bohužel jsem ji "ztratila", jak nepíšu články, Fidorka NEMÁ CO vtipně komentovat... Míšo a co to v těch odkazech ve článku zkusit jako v komentech: dát tam www s tečkou místo hátétépé?

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: Milá Dorko,
    vůbec nemám chuť to tady pokoušet. Zase se mi vyskočilo, že můj blog nenalezen. Nemám na to nervy...
    Ale už jsem si stáhla zálohu.

    OdpovědětVymazat
  5. [5]: Gratuluju. Tos našla poklad...

    OdpovědětVymazat
  6. [6]: No, jen to stříbrné jezero mi tu chybí. Mimochodem, neříká se, že sebechvála smrdí??

    OdpovědětVymazat
  7. Já jsem viděla první upoutávku a když jsem slyšela to namluvení tak jsem se ani nesnažila koukat.... Dočolomanský byl úžasnej. Ale ještě jsi zapomněla na Emila Horvátha a i syn Krónera byl narozdíl od své sestry náramnej fešák. Ale ona i v mladší generaci mají Slováci pěkný chlapy....

    OdpovědětVymazat
  8. [10]: Milá Vendy,
    asi by se mi sem všichni nevešli, i Kňažko je pěknej...
    A Adamovič, Paulovič....

    OdpovědětVymazat
  9. Na Slovensko jezdím každoročně do lázní - Velkého Mederu. Jsem tam prostě doma, na rozdíl od ostatních zemí.

    OdpovědětVymazat
  10. Milá Míšo,
    čítam tento tvoj článok a červenám sa až za ušami "rdící se smajlík".
    K tým komentárom len toľko, že sa ľahko a vtipne komentujú dobre a vtipne písané články na blogoch. Rada chodím hlavne k obľúbeným blogerom a keď ma to nutká, tak komentujem, veď vieš.
    To, že si Česi a Slováci dobre rozumejú, aj keď po jazykovej stránke to občas hapruje, nám už nikto neodpára... a ani si to nedáme!

    OdpovědětVymazat
  11. Taky ujíždím na Slovácích, před pár lety mi učaroval jeden na brigádě, taky Štefan, super postava, krásnej úsměv, příjemnej hlas, roztomilej přízvuk... ale byl starší, nadřízenej a já byla zadaná. Když mi pak napřesrok začal tykat, tak jsem z toho byla taky celá pryč.
    Joooo Slováci, po těch já slintám jako celý svět po českých ženách.

    OdpovědětVymazat
  12. [12]: Milá Pavlo,
    Slovensko je krásné, já jsem se dělit nechtěla, ale nikdo se mě neptal...

    OdpovědětVymazat
  13. [13]: Milá Fidorko,
    jsem ráda, že ses tak rychle tady našla...

    OdpovědětVymazat
  14. [14]: Milá Bobouš,
    Patočka je taky Slovák, ale má priateľku...

    OdpovědětVymazat
  15. Jsem si ty Milenky musela pustit v původním znění, ten dabing byl vážně příšernost.

    OdpovědětVymazat
  16. [18]: Ty jsi ale šikovná, Kačenko, to mě nenapadlo...

    OdpovědětVymazat
  17. [10]:Len na vysvetlenie... Janko Kroner, herec, je synovcom svojho slávneho strýka Jozefa Kronera a Zuzana Kronerová je jeho sesternica.
    Jankov otec bol tiež herec, ale zďaleka nedosiahol slávy svojho úspešnejšieho brata.
    Jankovi sa teraz nevodí dobre. Pre dlhšie pretrvávajúce psychické problémy žije v ústraní a ktovie či sa ešte vráti k herectvu. Ináč on je fešák, asi po mamke, lebo jeho otec sa veľmi podobal so svojím bratom Jožkom Kronerom. A čo takto Maroš Kramár? Ten sa hojne vyskytuje u vás v ČT, Zázraky prírody sa to tuším volá. O ňom sa tiež hovorí, že láme ženské srdcia...

    OdpovědětVymazat
  18. [20]: Zázraky přírody je děsná záležitost, hlavně ta část, kde všichni sedí ve studiu a mluví všichni najednou a strašně se smějí, nevím teda čemu, vždycky mi připadají jak zhulení....
    Ale Maroš se mi moc líbil v pohádce Královský slib (taky jsem o ní psala), tam byl takový dokonalý truhlík, až ho princezna sama musela požádat o ruku...
    Janka si vygůglim, s ním s vůbec nechytám.

    OdpovědětVymazat
  19. Slovenština je taky má oblíbená, ale tady u hranic na ni narazím scela běžně, stává se mi že se s někým bavím a až po delší chvíli mi dojde že mluví slovensky, ale třeba děcka ve Zlíně už slovenská slova vůbec neznají, což mě fakt šokuje

    OdpovědětVymazat
  20. Bude to tím, že se cítíme Čechoslováky, vyrůstali jsme tak přirozeně a nepotřebujeme slovník.
    Já jsem se na celé Milenky podívala online, jednak se mi nechtělo čekat a já ráda originál.

    OdpovědětVymazat
  21. [20]: Celej seriál Letiště jsem kvůli Kramárovi zkoukla.

    OdpovědětVymazat
  22. [23]: Milá Blondýnko,
    přesně tak, Druhorozený už nerozumí, ale potkal se s krásnou holčinou ze Slovenska a byl z ní úplně na větvi...

    OdpovědětVymazat
  23. [22]: Milá Kačko,
    i slovenské knihy jsem četla, ale dneska jsem už lenivá...
    Na mobilu komentuju jako blbeček...

    OdpovědětVymazat
  24. Dočolomanský a Kukura, ááách! Do Slovenska jsem se po letošní dovolené úplně zamilovala. A tleskám Slovákům, že spoustu česky dabovaných filmů z éry Československa u nich pouští i dnes a že je nepředabovávají, třeba takových Sedm statečných, zrovna minulý týden .

    OdpovědětVymazat
  25. [27]: Milá Janinko,
    já bych hrozně ráda jela do termálních lázní. No, zatím to vypadá na Tribeč...

    OdpovědětVymazat
  26. [28]: A to vypadá na skvělou dovču! Jestli přežiješ, napiš o tom report .

    OdpovědětVymazat
  27. [29]: Veronika si předsevzala, že mě do příštích prázdniny zpracuje...

    OdpovědětVymazat
  28. Pro nás byla slovenština samozřejmostí, mám ji ráda na poslech, ale pravda, dnešní mladí už nerozumí. Párkrát jsme byli na dovolené na Slovensku, je tam krásně a domluvím se     

    OdpovědětVymazat
  29. [31]: Milá Evo,
    já byla na Slovensku naposledy asi v patnácti letech, ale už se pár let chystám. A miluju Tisícročnú včelu.

    OdpovědětVymazat
  30. [32]: Máš dobrý vkus, Tisícročnú včelu aj ja milujem. Vždy keď ju opakujú, väčšinou okolo Vianoc, tak si ju rada pozriem, aj keď už všetko viem dopredu   Hrá tam výkvet hercov z tej slávnej generácie, z ktorých väčšina je už žiaľ na onom svete. Mmch Jakubisko sa usadil u vás v Prahe.

    OdpovědětVymazat
  31. [33]: ...a ještě Sedím na konári a Kytice od něj...

    OdpovědětVymazat
  32. realistkadneska2. srpna 2019 v 13:16

    Na Fidorku jsem tady ještě asi nenarazila, budu se víc všímat. Znám jen tu sušenku kulatou, které se nedá odolat.

    OdpovědětVymazat
  33. [35]: Milá Realistko,
    zkus se podívat ke Glosátorovi, jsou naprosto sehraná dvojka...
    http://glosator.blog.cz/1907/kazdy-den-se-pocita#komentare

    OdpovědětVymazat
  34. Na Slovensko jsem jezdila už od patnácti let a slovenštinu mám ráda. A jsem ráda, že i zde se slovenština oživuje.

    OdpovědětVymazat
  35. [37]: Milá Marcelo,
    je tady i pár blogů psaných slovensky, ale žádný nečtu pravidelně, leda by si Fidorka nějaký založila...

    OdpovědětVymazat
  36. Je to naozaj zvlastne, ako ste v Cechach slovencinu vypustili. Moje trojrocne dieta pozera rozpravky v cestine, ani neviem, ci mame v televizii rozpravkovy program po slovensky, som si tu cestinu uvedomila, az ked zacalo sem-tam nieco hovorit po cesky. Ked citam knihu, niekedy si az ku koncu uvedomim, ze bola v cestine. A neznasam slovenske preklady ceskych autorov ( napr. Frybova).

    OdpovědětVymazat
  37. [39]: Milá Fenix,
    to odstřihnutí od slovenštiny taky nechápu. Slovenské filmy se u nás v TV dávají strašně málo, občas s příšerným dabingem, a my na slovenštinu zlenivěli. Slovenský knížky nečtu dávno, teda ve slovenštině. Teď jsem přečetla Trhlinu, která byla přeložená dobře. Moje děti slovensky asi nerozumí, ale ani neměly možnost to vyzkoušet.
    I když jsem se byla zeptat Druhorozeného, jestli je v kontaktu s tou slovenskou holčinou, tak ano, prý si píší, tak si asi rozumí...

    OdpovědětVymazat
  38. Někdo má Fidorku, někdo má Fredyho.

    OdpovědětVymazat
  39. [40]:
    Onedlouho se Čech se Slovákem bude dorozumívat anglicky.

    OdpovědětVymazat
  40. [41]: ...a někdo je hladový, chtěl by mít oba. Třeba já, milý Pavle...

    OdpovědětVymazat
  41. zahradacihelna4. srpna 2019 v 9:19

    Slovenské pondělky v TV:) nakupování ve Slovenské knize na Václaváku... kde že loňské(dětské) sněhy jsou.
    A zkouška ze slovenštiny na UK, ta mi dala trochu zabrat :).

    OdpovědětVymazat
  42. [44]: Milá Zahrado,
    zkoušku ze slovenštiny nemám, ale věřím, že nebyla jednoduchá...
    Slovenské pondělky bych brala hned zpět... místo Hříšných lidí města pražského...ty snad znám už zpaměti...!

    OdpovědětVymazat
  43. ZahradaCihelna4. srpna 2019 v 14:54

    [45]: Zkoušku ze slovenštiny jsem dělala na 2x, vyjmenovaná slova po r, naštěstí na druhé kolo jsme s docentkou našly společnou řeč - lyžování a právě ty pondělky. A šlo to.

    OdpovědětVymazat
  44. My byli letos na dovolený v zahraničí a taky jsem říkala, že jsem z Czesko a cizinec k tomu hned přidal to Slovakia. Prostě patříme k sobě

    OdpovědětVymazat
  45. [47]: Milá Sluneční,
    mám to taky tak, moje děti už ne...

    OdpovědětVymazat
  46. Také mám moc ráda slovenštinu. Je to krásný jazyk :). Je ostudné, když mu někdo nerozumí. Byla jsem týden na Slovensku a pak jsem chvíli mluvila jen slovensky a do češtiny se mi moc nechtělo . Nebo jsem měla na věži Slováky a taky to šlo nějak spíš na slovenštinu .

    OdpovědětVymazat
  47. [49]: Milá Lenko,
    i se Slovenskem jsme byli malá země, teď jsme ještě menší...

    OdpovědětVymazat
  48. [33]: Fidorko,
    Glosátor zrušil blog...!
    Zničil mi celý článek...!
    Jak nám to mohl udělat...?!

    OdpovědětVymazat
  49. [51]: To je telepatia... práve som ti chcela napísať, že Glosátorovi asi zablokovali blog! Aspoň tak som si to vysvetľovala keďže mi to už pár dní vypisuje, že je blog nenalezen.
    Podľa mňa sú len dve možnosti, buď to súvisí s tými problémami, ktoré už dlhší čas trápia túto blogovú doménu a kde kade čítam sťažnosti, že ľuďom zablokovali blogy... alebo mu doma klepli po prstoch a pre pokoj v rodine radšej zrušil blog, hrdina! A nedá ani nič vedieť!

    OdpovědětVymazat
  50. [52]: P.S. Tobě není kam dát vědět, teda já nemám kam.
    Ale nenapsal ani mně, až na přímý dotaz/sms odpověděl. Podrobnosti nevím.

    OdpovědětVymazat
  51. [54]: To vážne B)...?!
    Ja som túto alternatívu myslela skôr ako vtip... to si ma teraz prekvapila. Veď to boli len srandičky a prekáračky v tých básničkách, aspoň ja som to tak brala. Ách, ten digitálny svet!
    Možno si časom založí iný blog... ak to už neurobil, a nejako ho vymákneme Aspoň keby tu u teba nechal nejaký ten komentík občas, alebo žeby mu zakázali aj prístup na internet? No, ktovie pomsta máva rôzne tváre...

    OdpovědětVymazat
  52. [55]: Jsem z toho paf. Píše někam mimo blog, ale nenašla jsem ho. Čekám, co ještě prozradí. Možná má ještě nějaký vroubek navrch...

    OdpovědětVymazat
  53. [56]: Hovorí sa, dočkaj času jak husa klasu, no uvidíme...
    Zatiaľ ti fúkam labku, či už je to kotník, alebo päta... nech sa ti to dobre hojí!!

    OdpovědětVymazat
  54. [57]: Milá Fidorko,
    díky moc, zrovna sepisuju své strasti, jsem taková ukřivděná, ale ségra furt říká jen ať píšu...

    OdpovědětVymazat

O konturce