středa 28. prosince 2022

Štrůdl počtvrtý

Moje máma nepekla. Možná proto, že jí brzo umřela maminka a ona neměla pečení kde odkoukat. Stejně jako pak já. Od dětství miluju sladký, když napekly matky mých kamarádek, byla jsem v sedmým nebi a cpala se tak, že mě příště nepozvaly. Máma se nakonec kvůli chlapovi naučila aspoň štrůdl z kupovaného listového těsta, ale to už jsme se ségrou byly z domu.

Začala jsem péct, když byly Prvorozenému asi tři roky a spřátelené matky na Vyšehradě mi daly jednoduchý recept. Vůbec si už nepamatuju, co jsem pekla, ale jednou z přísad bylo 150 gramů rozpuštěného másla. Poctivě jsem rozehřála a nalila na váhu. Máslo začalo okamžitě tuhnout. Co to je za debilní recept, rozčilovala jsem se, když jsem se ho snažila nalít do těsta. Když tuhle přes třicet let starou historku vyprávím, všichni nevěřícně vrtí hlavou, jak jsem mohla být taková blbka. Mohla.

Moje druhá tchyně, babička Hela, pekla skvostně. Dědek byl opatrnej na peníze a babička k nim neměla přístup, i když je vydělali spolu, a tak mi k svátkům a narozeninám vždycky napekla. Buď kynuté šátečky s hruškovými povidly a badyánem nebo štrůdl. Nejlepší na světě. Už před lety jsem si opsala recept, ale neumím pracovat s válečkem. Nemám vál, nikam se mi nevejde, těsto se lepí na linku i na umělohmotný váleček. Výsledek za tu námahu opravdu nestál a já se na pečení vykašlala. 

Dnes je babička Hela stará a slabá, už žádný štrůdl nikdy neupeče, a já se rozhodla, že se ho konečně naučím. Milá VendyW mi poradila, ať si v Tescomě koupím silikonovou podložku, že je lepší než vál a pěkně s ní štrůdl i zamotám. I se jí rada hezky rýmovala. Prodavačka mi ukázala červenou podložku, ovšem cena 540 korun mi úplně vyrazila dech, čehož ona využila a okamžitě mi ji namarkovala. Kdo mlčí, souhlasí.

Na netu jsem si přečetla spousty receptů, abych pochopila postup. Na první pečení jsem jablka jen nakrájela, nepouští tolik šťávy a štrůdl je prý lepší. Nebyl. Těsto se mi trhalo. Na druhý pokus jsem jablka nastrouhala, ale zapomněla je podsypat strouhankou. Všechny své výtvory jsem na posouzení nosila do práce. Při třetím pokusu jsem zapomněla na skořici. A štrůdl bez skořice je fakt marný, ale holky z ASM odněkud vytáhly vzorek skořice a posypaly dodatečně. Čtvrtý pokus, zapomněla jsem osladit jablka. Další problém mám s velikostí. I když si těsto odvážím na přesné půlky, na plechu leží Laurel a Hardy. Nechápu, příště pro ilustraci vyfotím, pokud tedy seberu odvahu k dalšímu pečení.

13 komentářů:

  1. Musím přiznat, že jsem se pobavila, leč vím,, že začátky jsou těžké. Nevzdávat se, pozvat domů Vendy,nebo jinou kuchařinku a pod jejím vedením upéct. Já tak předváděla švestkové knedlíky z odpalovaného těsta. Výsledek pri vaření švestky vyplavaly z těsta. I mistr tesař se někdy utne🥰 Na druhý pokus OK.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Fukčárinko,
      ve výsledku asi nebyl tak hrozný, protože zmizel dost rychle. Barušce jsem i posílala mail, aby si pro kousek došla, tak si vzala hned dva. Myslím, že odborný dohled nepotřebuju :-D. Chce to jen víc se soustředit.

      Vymazat
  2. Až k tobě příště pojedu, připrav podložku, struhadlo, váleček, těsto, jablka, ořechy, rozinky, skořici, máslo, strouhanku a cukr. ;-) Mě to vyjde levněji než jít na procházku do té nebezpečné nákupní zóny a ty se snad ten štrúdl naučíš :D :D :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy👍 🥰,štrúdl bude vonět až k nám. Škoda ,že bydlím daleko,klepla bych na dveře celém🍾🍾🍾

      Vymazat
    2. Milá Vendy,
      když tohle všechno připravím na linku, už mi tam nezůstane žádný místo na práci :-D. Já ten štrůdl umím, jen toužím po dokonalosti. Musím se víc soustředit.

      Vymazat
  3. Přeju do nového roku aby se to s tím pečením vychytalo. Za celou tu dobu co se pohybuju v blogovém světě jsem sice narazil jen na zdejší blogovou partičku, jako by snad nikdo jiný ani neblogova..., což mi přišlo divné, a pravdou je, že pořád mi to tak ještě připadá... Ale i mezi tou hrstkou kterou občas navštěvuju se vždy najde něco zajímavého ke čtení at už k pobavení a nebo poučení. Já připravuju těsto už jenom hlavně bramborové na různé placky, protože je to nejlevnější a dají se péct na plotně bez oleje, který je v dnešní době taky už dost pálka. Když se chci rozšoupnout udělám langoše a nebo dokonce i nizkonákladovou pizzu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milý Donjone (?),
      děkuji za hezké přání do nového roku :-D.
      U Tebe na blogu je taky docela mrtvo, škoda.
      Co se nám rozpadla partička na Blog.cz taky spoustu lidí postrádám. Mladý holky přestaly psát, protože mají nové malé děti :-D. Bloudička, Martinka Maršálková. Nebo na psaní pečou už dávno, Lucie Česalová. I starý holky přestaly psát, Blondýna, Baruschka.
      Já jsem v nové práci, nikdy jsem nepracovala tak moc za tak málo peněz. A taky píšu málo, nějak není o čem :(.

      Vymazat
    2. Totální mrtvo nejen na webnode ale i na googlu, který jsem nikdy nerozjel. A víš kdy to mrtvo začalo, když jsem si vyfotil jeden zajímavý kolík. :-D Všechny jsou plné jen v tom jednom je uprostřed díra. Od té doby jsem byl všude možně postupně zablokován. Vždy mi přišlo bezpečnější na blogu komunikovat se staršími nebo i s těmi dávno v důchodovém věku. Protože to byly asi jediné blogerky, které měly koule zanechat mi koment. A co se týká toho kolíku, jedná se o kolík geodetický, označující hranici mezi pozemky... Jablek na pečení mám dost, ale to by musela hora k Mohamedovi. ;-)

      Vymazat
    3. Já jsem svoje pečení ukončila s tím, že štrůdl už umím, jen se musím víc soustředit, tak se zatím nechystám. Já se vyčerpala pečením jednoho druhu cukroví, vanilkových rohlíčků. Nedávám si vysoké cíle, abych neměla deprese z jejich plnění :-D

      Vymazat
    4. Těsto na rohlíčky je v každém případě také náročnější na konzistenci a odležení (lámání, rozblemcnutí...) Elise (zoma) je pekařka a dokonce vyučená, tam by se ohledně pečení dala určitě taky najít konzultace. ;-) I když v oboru nepracuje...

      Vymazat
    5. Rohlíčky mám excelentní. Rodinný recept.

      Vymazat
  4. Laurel a Hardy! To úplně vidím!!! Skvělý!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Světlanko,
      Naďa z práce si je musela vygůglit. Už se těm mladým čtenářkám prostě ztrácím. :-D

      Vymazat

O konturce