středa 8. listopadu 2023

Dům Bernardy Alby, Divadlo na Vinohradech (2023)

Určitě se vám to taky někdy stalo. V nějakou pro vás nezvyklou hodinu, brzy ráno nebo uprostřed noci si pustíte televizi a zakoukáte se do rozběhnutého příběhu. Asi jsem tenkrát byla nemocná, před dvaceti nebo třiceti lety. Jen si pamatuju, že Dům doni Bernardy se mi moc líbil. A jestli to byl film nebo záznam divadelního představení, taky nevím. Proto jsem se do divadla moc těšila. Sraz byl v Kubistru na náměstí Míru. Neprozřetelně jsem si dala salát jako Kačka, přišla jsem později a nechtěla se zdržovat čtením jídelního lístku. Byl tam čerstvý koriandr. Ta mýdlová chuť je hrozná.

O hře španělského autora Frederica Garcii Lorcy píše divadlo na webkách: Bernarda Alba chce po smrti svého muže svůj dům neprodyšně uzavřít a své dcery v něm. Všechny jsou ovšem už dospělé, všechny touží po svobodě, vlastním životě a lásce. Bernarda se ale rozhodla uzavírat sňatky svých dcer jen s muži jim rovnými, protože je pyšná na své společenské postavení. Osm let chce držet smutek, šílená představa. Pět neprovdaných dcer držet doma. Klasická hra moderně udělaná, ale pořád klasika. Žádná divočina. Krásná živá muzika, kapela RAZAM. A tančilo se taky krásně. 

Terezu Bebarovou v roli Bernardy jsem poznala pouze po hlase, tak dobře byla nalíčená, zestárlá. Nicméně smekám před Reginou Rázlovou v roli Poncie. Ano, role uštěpačné báby je vděčná, ale v jejím věku obdivuhodný výkon. Byla vážně skvělá. 
Ovšem genderově naprosto nevyvážená hra, na jevišti samý ženský, o chlapech se jen mluví.

P.S. Bloudičko, pět z pěti.

Zdroj: Divadlo na Vinohradech


Andrea Černá a Regina Rázlová, zdroj: Divadlo na Vinohradech


 


10 komentářů:

  1. Nazdárek, milá bývalá kolegyně z TT 😁 Koukám, že psaní ti furt jde, hezky pěkně svižně vtipně. To já měla pořádný útlum, ale zjistila jsem, že Klub blogerů má rubriku Téma měsíce, tomu neodolám 🤣

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Meduňko,
      Ty jsi mě našla! To je skvělý, moc děkuju za komentář.
      Vůbec nevím, kam se moje oblíbené blogerky rozprskly.

      Vymazat
  2. Míšo, upřímně ti závidím, muselo to být pěkné představení. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Jiřino,
      fakt jsem si to užila, ty holky byly okouzlující!

      Vymazat
  3. Koriandr je naprosto šílená věc! Taky jsem si takhle zkazila jídlo, páč jsem blb neochutnala a v domnění že krájím hladkou petrželku (mají hodně podobné listy) jsem štědře nakrájela a nasypala do něj koriandr. Bléééé....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Vendy,
      kdysi dávnou jsem chtěla vrátit polévku, že je zkažená - první setkání s čerstvým koriandrem, přitom ty kuličky používám leta místo pepře do některých jídel.

      Vymazat
  4. Myslím, že RR vlastně prožívá druhé hvězdné období ve kterém dokazuje že je opravdu skvělá herečka a ne jen nějaká komunistická protége.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byla vážně skvělá, teda role sama o sobě hezká.
      Někde jsem četla, že vzala roli Zubaté v Koljovi po Jiřině Jiráskové, která roli odmítla, z jakého důvodu nevím.

      Vymazat
  5. Teď jsem zrovinka četl knížku o Daně Medřické, kde se hodně vzpomínalo právě na její Poncii.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milý Petře,
      Poncie je opravdu moc pěkná role.
      Danu Medřickou jsem měla moc ráda, bohužel jsem ji nikdy v divadle neviděla.

      Vymazat

Láska je kurva