sobota 26. listopadu 2016

Sophiina volba

Knihu Sophiina volba od Williama Styrona jsem četla před více než třiceti lety. Tenkrát jsem ještě vlastni děti neměla, ale i tak mi připadala její volba strašně zrůdná. Sophia musela po příjezdu do koncentráku vybrat, které ze svých dětí pošle hned do plynu. Druhé dítě by zatím mělo teoretickou naději na přežití. Vybrala holčičku, protože věřila, že starší chlapec bude mít větší šanci. Už ho nikdy neviděla.

Jednou večer jsem zapomněla vypnout TV a najednou slyším z pořadu typu SuperStar větu: Dnes čeká porotu Sophiina volba. Musí vybrat nejlepšího zpěváka z blablabla.... Málem jsem si televizi rozbila, když jsem honem nemohla najít ovladač, abych tu hrůzu vypnula. Sakra, jsem ňáká přecitlivělá, to je asi věkem, ale úplně se mi z toho srovnání udělalo na blití.

Za tři dny jsem na Můstku potkala mladýho kluka s prasátkem na vodítku. Jak blbě vidím, nejdřív jsem si myslela, že má divnýho pejska, ale ocásek mě navedl. Takový roztomilý prasátko, všichni ho obdivovali, taky ho chci. Kluk byl středem pozornosti a dělalo mu to evidentně dobře. Doma jsem si prasátko vygůglila, našla jsem hezký webky s radami, jak prasátka chovat, o jejich povaze apod. Jedna chovatelka se svěřila, jaká je to Sophiina volba, vybrat pro nově narozené další majitele, aby se dostali do dobrých dlaní a nebyli následně sežráni. No, do prdele. To se všichni zbláznili? Napsala jsem jí hnusný mail, co si o té její těžké volbě při umístění malých vepříků myslím. Samozřejmě neodpověděla.

Mně prostě tohle nové přirovnání uniklo, používat ho nebudu a chraň ruka Páně moje děti, kdyby ho někdy vypustily z pusy.

30 komentářů:

  1. Opravdu tohle přirovnání nemá v běžném životě co dělat...

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Milá Eliss, obdivuju Tvoji rychlost, první komentáře máš asi v 90%. Díky moc za ně..

    OdpovědětVymazat
  3. Jsem také velice přecitlivělá v otázce mateřství, ovšemže se některé příměry nehodí, ovšem zcela běžně se používají a nelze se vůči tomu tak vyhraňovat, je to pouze příměr.
    Vezmi si příměry z antického světa, zde taky docházelo k obrovským tragédiím, třeba to byly jen smyšlené příběhy, ale byly plné lidské bolesti a strádání, dodnes se používají.
    Chápu Tě, chápu Tvé rozhořčení, mnohokrát jsem vyslovila tento příměr a nikdy jsem tím nesledovala degradaci  knihy a příběhu.

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: Milá Simono, Ty jsi vážně spisovatelka... a Tvé komentáře mě těší. Antika je daleko a věřím, že za sto let se žádná pipka už pohoršovat nebude, ale dnes se tahle válka dotýká osobně ještě spousty lidí, i naší rodiny.

    OdpovědětVymazat
  5. zdá se mi že je to fenomén doby, lidi hrozně rádi používají podobná přirovnání, cizí slova, ale ještě ke všemu ve špatném kontextu, tím akorát prozrazují, že o tom prd vědí, jen se chtějí blejsknout. Já jsem zase alergická když někdo používá slova jako to mě evokuje a myslí tím provokuje.. a tak.. Když nevím, co to znamená, tak to kurňa nepoužívám.

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: Ještě miluju "jídlo mě neoslovilo". Jasně, protože ty blbý knedlíky neumí mluvit.

    OdpovědětVymazat
  7. Myslím, že dost lidí používá toto přirovnání aniž by věděli, co za tím vlastně bylo. Když si uvědomím hrůzu té volby, je jakékoli jiné přirovnání vlastně nemožné. Je to ale o tom, že kolikrát použijeme přirovnání bez nějakého hlubokého přemýšlení a nemusíme tím myslet vůbec nic špatného   

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: Vím, že je to většinou z nevědomosti, ale stejně mě to točí...jsem vyléčená hysterka s občasnou recidivou..

    OdpovědětVymazat
  9. [8]:Milá ...., já nevím jméno ,
    my jsme se na zdrávce učili, že na to jsou skvělé skotské střiky       

    OdpovědětVymazat
  10. [6]: Jak chce ve slušné společnosti říct, že ty knedle stály za h...o   

    OdpovědětVymazat
  11. [9]: Jsem opravdu Michaela, ale Padesátka je taky dobrá..

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: Míšo, to je dobrý...já jsem Carda Retarda...na to je jen studená voda   

    OdpovědětVymazat
  13. Televizi nevlastníme, Sophii volba je její volba, ale zaujalo mě v tvém článku,tě tě navedl u divnýho pejska...ocásek! Ocásek coby návod o jakého se jedná, tedy...pejska!   

    OdpovědětVymazat
  14. [14]: Jsem se do toho nějak zamotala...

    OdpovědětVymazat
  15. Hah, no..já zase úplně nemusím přirovnání "chraň ruka Páně" , ale chápu pointu článku. Hezky se četl. :)

    OdpovědětVymazat
  16. [16]: Díky a máš pravdu, já je radši hned proškolím, oba nečtou a nemusím tady vyhrožovat..

    OdpovědětVymazat
  17. [14]: Podľa ocásku spoznáš sortu, druh jeho nositela?(Tiež už roky nemám televíziu.)

    OdpovědětVymazat
  18. [18]: Já zatím spolehlivě poznám jen to prasátko...

    OdpovědětVymazat
  19. [18]: Hovorí sa že "podľa nosa spoznáš kosa", tak prečo nie podľa ocásku?
    Sorta ako sorta, nie?
    (Vitaj v klube beztelevizních!)

    OdpovědětVymazat
  20. [6]: To je personifikace, která se používá hlavně v básních.

    OdpovědětVymazat
  21. Film jsem neviděla, knihu nečetla, podobná témata nevyhledávám, ale zkusím se podívat po filmu, když tak ho vypnu.

    OdpovědětVymazat
  22. Taky mě to vždycky zaskočí :). Ale abych s tebou pořád jen nesouhlasila, tak jídlo mě neoslovilo ráda používám!:)

    OdpovědětVymazat
  23. [23]: Zřejmě vaříš z nějakých lepších, mluvících surovin... a čekáš od jídla víc...

    OdpovědětVymazat
  24. [25]: Milá Bloudičko,
    jsem moc ráda, že mě čteš a to, že jsme ve shodě, je úžasný bonus navíc.
    Článek je na úrovni, ten můj jen takový zoufalý výkřik do tmy...za dvacet let tenhle výraz už nikdo řešit nebude...

    OdpovědětVymazat
  25. Náhodou jsem se ocitla na tvém/vašem blogu a jsou tu opravdu velmi pěkné a vtipně napsané články

    OdpovědětVymazat
  26. [27]: Zuzko,
    tak díky za tu náhodu. Bloguju rok a jsem pořád děsně nadšená z každýho hezkýho (jiný ani nebyly) komentáře..

    OdpovědětVymazat
  27. Souhlasím,když kdokoliv nedovzdělaný použije tohle tak ho okamžitě napomenu, jsem na to alergický

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milý čtenáři,
      který jsi zabloudil do daleko do blogu. Jsem ráda, že je nás víc, kteří vzděláváme okolí :-D

      Vymazat

Výlet na Sicílii