pondělí 13. května 2024

Němá tajemství (ČR), 2023

Jak si vyrobit dobrou depresi na sobotní večer? Běžte na film Němá tajemství. Neměl bohužel ve srovnání s ostatními českými filmy téměř žádné PR, velká škoda. Šla jsem s mámou. Ve výběru jsme se shodly. Já se chytla na skvělé herecké obsazení: Jana Plodková, Marian Mitaš a moje oblíbená Milena Steinmasslová. O afázii, nemoci způsobující potíže s porozuměním řeči a vyjadřováním, jsem měla nepatrné povědomí právě ve spojení s tímto filmem. 

Marian Mitaš hraje veterináře, kterého těžce zraní kůň a po úrazu trpí afázií. A právě ty záběry z jeho pohledu, byly ty nejtrýznivější, ještě že byly krátké. Ta nemožnost porozumět okolí a neschopnost mluvit, to byla hrozná beznaděj a bezmoc. Zdravý a pěkný chlap se během vteřiny stal troskou. Jana Plodková jako jeho ironická manželka je skvělá, tyhle role jí jdou velmi dobře. A milující maminka Mileny Steinmasslové chvílemi až děsila. Do příběhu se ještě zamotá majitelka koně Magdaléna Borová. Téma práva na smrt v bezvýchodných situacích je vždy silné. Tradičně nechci prozrazovat děj. Konec pro mě trošku málo uvěřitelný, na druhou stranu život nám přináší neuvěřitelné situace stále. Z kina jsme vyšly úplně otřesené.
Na ČSFD 78 %.

Milena Steinmasslová dostala za roli Českého lva pro herečku ve vedlejší roli. Moc jsem jí ho přála. Týdeníku Televize 17/2024 poskytla zajímavý rozhovor, kde mimo jiné řekla: A učím se, že naději musí člověk najít sám v době. Zvenčí nepřijde. Možná jsem na to měla přijít dřív, ale vím to aspoň teď.
Zdroj: Donart film Ltd.

14 komentářů:

  1. No tak tímhle prochází právě Bruce Willis. Ten už je na tom hodně špatně. Holt zajímavé filmy nemají takové PR jako blbosti. Asi právě proto aby se na to nachytalo co nejvíc diváků.....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Vendy,
      fakt příšerná nemoc.

      Vymazat
    2. U něj to je o to horší, že je jeho afázie způsobená demencí a nedá se léčit :(, jako tomu bývá třeba u cévní mozkové příhody.

      Vymazat
  2. Tak já jako chodím do kina zásadně na romantické komedie, život je sám o sobě dost tragický, nemusím chodit na tragédie i do kina. O filmu jsem dost slyšela z různých zdrojů, věřím, že je super, ale nevím, jestli chci být otřesená. Asi bych to neunesla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Jano,
      a dobře děláš.
      Marian Mitaš hrál jen očima. Měl být určitě aspoň v nominacích na Českého lva.

      Vymazat
  3. Chjo, kedy sa ja dostanem do kina… Snáď za pár let. Film to bude určite zaujímavý.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Simi,
      také jsem do kina nechodila, když jsem měla mimino :-D
      Nebuď smutná, to je přeci normální. Pamatuju si první film s Prvorozeným v kině - Sněhurka od Disneye. Když skončila, brečel a nechtěl jít domů, chtěl se dívat ještě jednou. První film s Druhorozeným si vůbec nepamatuju :(

      Vymazat
    2. Milá Simi,
      také jsem do kina nechodila, když jsem měla mimino :-D
      Nebuď smutná, to je přeci normální. Pamatuju si první film s Prvorozeným v kině - Sněhurka od Disneye. Když skončila, brečel a nechtěl jít domů, chtěl se dívat ještě jednou. První film s Druhorozeným si vůbec nepamatuju :(

      Vymazat
  4. Díky za tip, ve spojení s tímhle filmem jsem už slyšela o Mileně Steinmasslové, určitě zajdu. Jen musím vzít stejně "laděnou" kamarádku, manžela na tyhle filmy zásadně neberu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Kateřino,
      fakt dobrý, ale depka děsná.
      Ta krimi linka mě až tak nebrala, spíš ty vztahy v rodině. Člověk si říká, jak by se zachoval sám.

      Vymazat
  5. Vůbec jsem o filmu netušila, těším se až bude někde ke zhlédnutí. Plodkovou mám ráda a Steinmasslová mi naprosto vyrazila dech v divadle. (Srpen v zemi indiánů, žel už po derniéře).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Kačenko,
      Zuzana film viděla na nějakém placeném kanále Primy.
      Steinmasslovou jsem viděla ve hře Černí býci. Snad před dvaceti lety, skvělá hra a ona byla famózní. Taky hrála maminku/paní učitelku v Mikulášových patáliích. Zahraje všechno.

      Vymazat
  6. Na film se těším, mám dvě klientky s afázií po mrtvici, tak mě to zajímá i s profesního hlediska. Jinak já si chci vyrobit depresi nějaký následující večer filmem Tancuj Matyldo...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Janinko,
      na Matyldu se mnou žádná Vyšehradská matka jít nechtěla, tak jsem šla s tou vlastní. Regina Rázlová byla skvělá, má neuvěřitelnou energii, viděla jsem ji i ve Vinohradském divadle.

      Vymazat

Bába v akci